Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2008

Μια παρεξηγημενη εταιρια της μεγαλ κεφαλαιοπ....

Προκειται για την Αραιγ.....Ξερω ΔΕΝ το περιμενατε…Ισως η πιο λοιδωρημενη εταιρια τον τελευταιο καιρο….Μια μετοχη της μεγαλης κεφαλαιοποιησης , πιθανοτατα η πιο αδικημενη αυτη την στιγμη με κεφαλαιοπ ανω των 300 εκ ευρω......Φυσικα και με ευθυνη των διοικουντων και οσων εμπλεχτηκαν στην εισαγωγη της , οπου οι ελπιδες χιλιαδων μικροεπενδυτων διαψευστηκαν οικτρα....

Παρολα αυτα , προκειται για μια εταιρια μοναδικη στο ειδος της στην Ελλαδα , με σημαντικο περιθωριο κερδους ( εκπληκτικο για αεροπορικη εταιρια) , υγιη , με συνεχη αναπτυξη και πιθανον συντομα χωρις κυριο ανταγωνιστη στη χωρα μας......

Καταρχην , οπως ολες οι αεροπορικες εταιριες , εχει 4 σημαντικους κινδυνους-προκλησεις....1)Τρομοκρατικη επιθεση (ευνοητοι οι λογοι) ,2) Πολεμος (πτωση τουριστικης κινησης,επαγγελμ ταξιδιων κτλ) , 3) Δυστυχημα (ευνοητο) και 4) Τιμη πετρελαιου και σχετιζομενων αεροπορικων καυσιμων.......Επισης θυμομαστε παντα και το ρητο του Μπαφετ οτι ο πιο ευκολος τροπος απο δισεκατ να γινεις εκατομμυρ ειναι να επενδυσεις σε αεροπορικες εταιριες (αν και υπαρχουν και εξαιρεσεις , βλεπε ιδιοκτητη Virgin)....

Τωρα στα θεμελιωδη.....Οι υπολογισμοι ολοι με βαση την χθεσινη τιμη (αρα σημερα με την πτωση της ειναι ακομα μικροτερα τα υπολογιζομενα p/e)....Με βαση το 9μηνο και με γνωση οτι τα καυσιμα εχουν αυξηθει σημαντικα , υποθετουμε (χωρις διεξοδικη αναλυση) οτι το 4ο τριμηνο θα βγαλει 2-2,5 εκ ευρω καθαρα κερδη...οχι τιποτα το σημαντικο (αν δεν εχει και προστιμο εφοριας...δειτε σημειωσεις)....Αρα συνολο ετησιων καθαρων κερδων περι τα 35,5-36 εκ ευρω ή 0,50 ε/μτχ......δηλ P/e τρεχ 12,6 καθαρο...χωρις αλχημειες , χωρις ΕΚΤΑΚΤΑ κερδη (βλεπε ΟΛΕΣ τις τραπεζες με τα αποκαλουμενα μικρα p/e) ,χωρις ψεγαδι.........

Επισης μετα και την αυξηση μ.κεφ. , οι δανειακες υποχρεωσεις της (εστω και για συντομο χρονο , αφου παραγγελνει συνεχως νεα αεροπλ) ειναι αμελητεες......Οι ροες της εκπληκτικες.....(ξερω πολλοι θα πουν αφου βλεπουμε οτι μειωθηκαν στο 9μηνο φετος απο περσι......μα ΚΑΝΕΤΕ ΛΑΘΟΣ ΚΥΡΙΟΙ......οι πραγματικες λειτουργικες ροες ΔΕΝ ειναι το τελικο ποσο 27,1 εκ σε σχεση με 51 εκ περιπου , αλλα τα 46,4 εκ σε σχεση με τα 41,2 εκ ευρω.....τα γιατι και πώς αυτο και μεχρι ποιου σημειου ,δηλ ως ποτε διαβαζονται ετσι και ποτε πρεπει κανεις να ανησυχει και να διαβαζει και το τελικο ποσο των λειτουργ ροων και επισης ΠΩΣ πρεπει να διαβαζεται σωστα μια κατασταση ταμειακων ροων στο μελλον σε ειδικο αρθρο-αναρτηση........απλα κρατηστε αυτο.....46,4 εκ ευρω...).......Χρηματοδοτει ανετα τις δραστηριοτητες της και επενδυσεις.....Εχει και τα μετρητα και επισης εχει ΗΔΗ προκαταβαλλει για αεροσκαφη το ποσο των 70,4 εκ ευρω !!!!! (απο τις εκπληκτικες της ροες)....

Αρα ηδη για φετος ειναι φτηνη με p/e 12,6 καθαροτατο και αψεγαδιαστο και μαλιστα πολυ φτηνοτερη απο σχεδον ΟΛΕΣ τις εταιριες μεγαλης κεφαλαιοπ (με τα πλασματικα κερδη - p/e ).......Τωρα για το 2008 , τα πραγματα ειναι απο την μια πολυπλοκα και απο την αλλη ευκολα.....

Οι αεροπορικες ομοιαζουν με τις ακτοπλοικες.....Τι εννοω με αυτο ? Οτι εχουν συγκεκριμενο break-even point για καθε πτηση ή για καθε ακτοπλοικη γραμμη ή για καθε πλοιο ξεχωριστα.....και break-even εννοουμε ΠΑΝΤΑ λειτουργικο.......απο εκει και περα , οταν το ξεπερασουν ή στην καθομιλουμενη το σπασουν , τα κερδη αυξανονται σχεδον με γεωμετρικη προοδο.....φυσικα και το ιδιο το break-even point αλλαζει συνεχως και μεταβαλλεται ακαταπαυστα.....σε αυτο ομοιαζουν με βιομηχανικες επιχειρησεις αλλα σε μεγαλυτερο βαθμο ειτε προς τα πανω ειτε προς τα κατω.....ειναι κατι σαν την λειτουργικη μοχλευση αλλα ειδικου περιβαλλοντος.....οπως εχουμε πει , στις εμπορικες αυτο εφαρμοζεται αλλα ειναι φθινουσας πορειας διαχρονικα λογω εγγενους αδυναμιας τους να ελεγξουν το αρχικο κοστος και το τελικο προιον (επισης αλλο μαθημα).....στις εμπορικες εφαρμοζεται κυριως για 2 ως 5 ετη με μεγαλη μοχλευση και αυξηση κερδων γεωμετρικα και πεφτει στη συνεχεια σε φυσιολογικα ποσοστα.....

Στις αεροπορικες-ακτοπλοικες εχουμε μια περιεργη περιπτωση με μεγαλες μοχλευσεις και προς τις 2 κατευθυνσεις.....Για αυτο και παρουσιαζουν μεγαλη μεταβλητοτητα κερδων διεθνως.....Λογω ειτε πτωσης ή αυξησης επιβατ κινησης , ειτε λογω απιστευτης αυξησης κοστους αδυνατον να ελεγχθει εσωτερικα (π.χ. καυσιμα) με αποτελεσμα την ανοδο του break-even ιλιγγιωδως......Σε πιο απλα λογια , αν μπορει καποιος να γνωριζει 4-5 βασικα στοιχεια (και μαλιστα οχι αυτα που νομιζουν οι πολλοι , αλλα τα καθαρα αεροπορ που χρησιμοποιουν ολες οι αεροπορικ και εφαρμοζουν την κοστολογηση τους...δηλ πληροτητα,μεσο εσοδο,χιλιομετρικη επιβαρυνση κτλ...οπου κοστολογηση = ο ΘΕΜΕΛΙΟΣ ΛΙΘΟΣ καθε επιχειρησης....χωρις αυτην ειναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ να επιβιωσει ή να αναπτυχθει....κλασικη περιπτωση Ατλαντικ...οπως εχω πει εδω και μηνες , ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ να προσλαβουν σοβαρους κοστολογους και να αναδιοργανωσουν ΟΛΟΚΛΗΡΗ την εφοδιαστικη αλυσιδα τους......προκειται για τραγικη περιπτωση απουσιας κοστολογικ βασης)...και επισης με μια προβλεψη καυσιμων σωστη (οι αμοιβες προσωπικου ειναι ευκολο να υπολογιστουν) , μπορει κανεις να προβλεψει τα κερδη με μεγαλη ανεση......

Ιδιως οι αεροπορικες λογω και προκρατησεων σχεδον ξερουν τα πιθανα κερδη 2,3 και 6 μηνες νωριτερα......Μην εχοντας τετοια εσωτερικη πληροφορηση , μπορουμε ειτε να αναμενουμε το 1ο τριμ 2008 ειτε να προβουμε σε καποιες εκτιμησεις καπως αυθαιρετες (σε αντιθεση με τις υπολοιπες αναλυσεις μου ,εδω χρειαζεται αρκετη δοση υποκειμενικοτητας και φαντασιας)....με υπολογισμο αυξησης τζιρου +10 % για το 2008 (περαν του περιπου 17% για φετος συντηρητικα στο 12μηνο) , πετρελαιο περιπου εδω (οχι αλλη αυξηση γιατι θα γονατισει την εταιρια λογω αδυναμιας να σπασει το break-even εκτος και αν βαλει σημαντικο επιναυλο καυσιμου...που πρεπει να το κανει) ,μειωση εξοδων μισθωσεων , αλλα αυξηση αποσβεσεων , χρηματοδοτ περι τα - 4κ ευρω (μεχρι να τα χρησιμοποιησ για αγορα νεων αεροσκαφων μπορει να κανει σωστη διαχειριση) και περιθωριο περι το 12(οχι τοσο λογω αποδοτικοτ αλλα λογω οικονομιων κλιμακας-πληροτητας) , θα εχει κερδη μετα φορων (φορολογ συντελ 25 %) , περι τα
43,4 εκ ευρω ή 0,61 ε/μτχ το ελαχιστο.....(αν και μπορει να κανει εκπληξη ηδη απο φετος και να πιασει περισσοτερα απο 35,5 , οποτε οι συντηρητικες εκτιμησεις μας για το 2008 θα ειναι οπως παλιες εκτιμησεις Σφακιανακηδων ή Πετροπουλαιων.....καταλαβαινετε)......οποτε με p/e για του χρονου 10,3 καθαρο (προσοχη στις εκτιμησεις για πετρελαιο αλλα και στην εγγενη συντηρητικοτητα των αναλυσεων μου) , για εταιρια με τρομερες ροες , με τρομερο Manag ,φοβερη οργανωση , απο τις λιγες κερδοφορες ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ σε δυσκολους καιρους για αεροπορ , πιθανο μονοπωλιο σε λιγο καιρο στην ελληνικη αγορα και τελος η φτηνοτερη εταιρια μεγαλης κεφαλαιοποιησης του Χαα.....Μονοι κινδυνοι οι 4 αρχικα αναφερομενοι (αν και ισχυουν για σχεδον ολες τις εταιριες)....

Ξερω οτι η σημερινη αναρτηση ηταν κουραστικη λογω διαφορων αναφορων , αλλα κατοπιν και πολλων email , θα προσπαθησω να περιορισω τα νουμερα-υπολογισμους που κουραζουν και να προχωρω σε αναλυση αλλα και επεξηγηση ορων που ισως ειναι καλυτερα για αρχικα ενσκηπτοντες στην θεμελιωδη αναλυση......ή οπως λενε αρκετοι στα emails ,προχωρα στο ζουμι.....

Παντως να θυμαστε παντα 1 πραγμα....η θεμελιωδης ΔΕΝ ειναι μονο παρελθον , αλλα κυριως μελλον με ΒΑΣΗ το παρελθον.....για αυτο και θελει τρομερη γνωση που δεν ειναι ευκολο να αποκτηθει απο μηχανικους,καθηγητες,δικηγορους,τεχνικους κτλ......Καλο ειναι να διαβαζει κανεις , αλλα οταν δεν εχει το υποβαθρο , η πολλη υποτιθεμενη γνωση θα τον οδηγει σε λαθος σημεια.....Θελει προσοχη.....Καλυτερα να ξερει κανεις τα βασικα , παρα να διαβαζει και να νομιζει οτι μαθαινει τα παντα , αλλα στην πραγματικοτητα η σκεψη του βαδιζει λαθος......Τα χρηματιστηρια θελουν και ενστικτο και timing και επισης ανοικτο μυαλο να βλεπει κανεις πού βαδιζει η συγκεκριμενη αγορα μιας επιχειρησης αλλα και ολη η αγορα.....Τα παραδειγματα εταιριων ιχθυοκαλλ και κυριως ακινητων παγκοσμιως ειναι κλασικα για το οτι αν καποιος ΜΗ ειδικος στη λογισ-χρηματοοικ αναλυση επιχειρησει να αναλυει με βαση αυτα που ΝΟΜΙΖΕΙ οτι ξερει , το πιθανοτερο ειναι και να χασει σημαντικα ποσα αλλα και να παρασυρει αλλους επισης (βλ εταιριες ιχθυοκαλλ που προωθουνταν απο δημοσιογραφους στα 5 ευρω+...αλλα και ακινητων , οπως επισης και μεταλλουργικες οπου ενω ειχε φτασει η κορυφωση του κυκλου , καποιοι επεμεναν και επιμενουν να τις προωθουν.....Ειναι εταιριες αποκλειστικα κυκλικες.....π.χ. ο κυκλος πιθανον να ξαναρχισει σε μικροτερο βαθμο στα αποτελεσμ 2ου τριμ 2008 ή στο 3ο τριμ 2008....σε μικροτερο βαθμο ομως....Αλλα ο μεσος επενδυτης δεν τα γνωριζει αυτα....)

Οι αγορες ειναι δυσκολες και θα ειναι για παντα, αλλα οχι για το εξυπνο χρημα.....Να ειστε ολοι καλα....Συγνωμη που σας κουρασα…..

Ευχαριστω......
(ισως ακολουθήσει Σαββατοκυριακο ενας γενικος σχολιασμος για την αγορα του Χαα και γιατι ΕΠΡΕΠΕ να πεσουν οι τιμες των μετοχων που ειχαν πια υπερτιμηθει αδικαιολογητα....Οπως Μηχανικη , Σελοντα , Νηρεας , Καλπινης , Σιδμα κτλ....Το 80 % των εταιριων του Χαα δεν ειχαν (και αρκετες ακομα και τωρα) ,ΚΑΜΙΑ επενδυτικη αξια παρα μονο λομπιστες (πραγματικους ,οχι εμενα οπως μερικοι νομιζουν) , δημοσιογραφους ,εφημεριδες κτλ να τις στηριζουν.....Οποτε η πτωση ηταν αναγκαια να ερθει......Ο εξορθολογισμος των αποτιμησεων ηταν επιτακτικη αναγκη στο Χαα...)

4 σχόλια:

Lucius είπε...

Φίλε maniac, οι αναλύσεις σου είναι πραγματικό σχολείο και οφείλουμε ένα ευχαριστώ για την ευγενική τους παραχώρηση. Συμφωνώ με ότι έγραψες για την ΑΡΑΙΓ, να προσθέσω ότι μου διέλυσες αρκετές αμφιβολίες που είχα για την μετοχή (την οποία και προσεκτικά έχω αρχίσει να μαζευώ). Επίσης οι εκτιμήσεις που δίνεις συνάδουν με αυτές μεγάλου οίκου, ο οποίος δίνει:
Ρ/Ε 2007=12,03
Ρ/Ε 2008=10,16
Ρ/Ε 2009=7,7

Επιπλέον έχω και κάποιες διαφωνίες αναφορικά με τις ενστάσεις σου για τις ΑΕΕΑΠ (ΠΕΑ, ΕΥΠΡΟ). Έγραψες ότι P/B < 1 δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση. Νομίζω ότι discount στην τιμή μιας μετοχής έχει νόημα μόνο για ζημιογόνες εταιρείες (οι επενδυτικές είναι μια εξαίρεση). Αντιθέτως εταιρείες όπως αυτές των ακινήτων οι οποίες έχουν εξασφαλισμένα μακροχρονία κέρδη θα πρέπει να διαπραγματεύονται με premium (προεξόφληση μελλοντικών κερδών). Εκτός βέβαια αν δεχτούμε ότι το τωρινό BV τους είναι ένα λογιστικό δημιουργημα.
Τέλος θεωρώ ότι είναι καλύτερα να κρίνουμε αυτές τις εταιρείες όχι κυρίως με το P/BV, αλλά με το P/E αφου όμως πρώτα το "καθαρίσουμε" από τα κέρδη από επανεκτιμήσεις ακινήτων (δηλαδή λάβουμε υπόψη μόνο τα μισθώματα).

Evangelos είπε...

Δεν ειναι η πλεον λοιδωρημενη αφού η ΤΕΝΕΡΓ εχει σπασει τα κοντερ ;-)

Τα τελευταια επιχειρηματικα νεα δειχνουν οτι η εταιρεία είναι σε πολυ καλό δρόμο, ενω παράλληλα η μετοχη εχει πιασει ιστορικο χαμηλο,οτι καλυτερο για κυνηγους ευκαιριων.

Η μονη μου ενσταση εχει να κανει με το management, το οποιο στο παρελθον κόντεψε να κλεισει την εταιρεια και τελικα τα φορτωσε ολες στις "διεθνεις συνθηκες",κατι που εν μερει ηταν σωστο.

koukouropepen είπε...

Πολύ ωραίος σχολιασμός και ανάλυση! Μακάρι να μπορούσες να αφιερώσεις περισσότερο χρόνο στα ερωτήματα των συνομιλητών μας καθώς και σε όλες τις εταιρίες του Χ.Α.Α. . Καλή συνέχεια!

Θρασύβουλος Καλοχαιρέτας είπε...

Εγώ πάντως πραγματικώς εξεπλάγην...

΄Πως είπον και εν τω ιστολογίω του φαύλου, εις τα υπ'όψιν μόλις καθήσει ολίγον η κόνις του χαμού.